torsdag den 2. januar 2014

Tunmousse

Jeg elsker tunmousse, men føler tit at de bliver for fede. Jeg har efterhånden prøvet flere forskellige, men først nu fundet en jeg virkelig er glad for! Opskriften blev brugt nytårsaften, men spist inden jeg fik taget billeder - det er bare ikke min stærke side. Billedet må derfor vente, men opskriften skal deles.

Den originale opskrift er fra Arla lige her, men igen er den alt for fed til mig.
Opskriften endte derfor med at lyde som følgende:

  • 4 dåser tun
  • 3 blade husblas
  • 3 dl Fromaige frais
  • saften fra ½ citron
  • friskkværnet peber - 4 runder
  • friskkværnet salt - en lille håndfuld
Opskriften givet en god portion mousse, gravide jeg vil sige til 2 personers frokost, ikke gravide mennesker vil nok sige 3-4.

Tunmoussen er virkelig nem og lave:
  1. Tunen hældes i en si, så vandet kan dryppe af
  2. husblas lægges i en skål med kold vand i ca. 5 min
  3. Fromaige fraisen, citronen, peber og salt blandes sammen med tunen i en skål.
  4. Tag husblasen op og læg den i en lille skål, varm den over et vandbad til det er smeltet
  5. Bland en lille smule af tunen i husblasen, hvorefter det blandes i resten af tunmoussen.
  6. Stil den på køl i min. 5 timer, fx i små forme så den er let at anrette.
  7. SPIS!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar