tirsdag den 11. februar 2014

Grovpølsehorn / grovboller / grovflutes

Igennem sukkersygen har jeg tit manglet en lille ting, at kunne spise på farten. Jeg har tidligere forsøgt mig med boller - hvilket blot blev til kanonkugler. Det er dog endelig lykkes mig at få lavet en ca. opskrift på pølsehorn der både er grove nok til at holde blodsukkeret stabilt, men uden at kunne bruges som ammunition.


Selve opskriften:
  • 15 g gær
  • 5 dl koldt vand
  • 1 dl surmælksprodukt
  • 1 spskolivenolie
  • 1 spsk groft salt
  • 150 gram durummel
  • 450 gram blandet grov mel - fx. rugmel, spelt, 
  • 200 gram kerner - fx 5 korns blanding
  • ca 300 gram hvedemel 
  • Pølser
 Alle tingene måles op inden vi begynder. Dejen skal laves i en stor skål, hvor den kan stå og hæve natten over.
  1. Gæren opløses i vandet
  2. Salt, olie og surmælksproduktet blandes i og det hele røres sammen
  3. Alt andet end hvedemel blandes i og der føres videre
  4. Tilsæt hvedemelet lidt af gangen - dejen skal være meget fugtig.
  5. Sæt låg eller plastfilm over og lad det hæve natten over - evt. kom mere gær i for at forkorte hævetiden
  6. Fugt dine hænder under den kolde hane og tag en god klump dej - drej den rundt om pølsen og sørg for at hele pølsen er dækket.
  7. Lad det hele efterhæve i 20 min
  8. Bag pølsehornene i 20 min ved 200 grader

Grunddejen kan også bruges til boller og flutes. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar